Betrouwbaar en veilig
Op Vitessevoorelkaar komen mensen die iets willen betekenen voor een ander in contact met mensen die hulp nodig hebben.
We vinden het super belangrijk dat Vitessevoorelkaar een veilige en betrouwbare omgeving vormt voor vrijwillige hulp contacten. Daarom zijn je persoonsgegevens op en top beschermd, hanteren we gedragsregels en monitoren we de activiteiten op Vitessevoorelkaar.
In ons Helpcentrum vindt je alle maatregelen die we hanteren om de veiligheid en betrouwbaarheid van Vitessevoorelkaar zo hoog te houden.
Je kunt zelf ook veel doen om je veiligheid te beschermen. Hieronder geven we je 5 snelle tips!
5 snelle veiligheidstips
Let op: houd zelf de RIVM richtlijnen in de gaten i.v.m. Corona
1. Afspreken met mensen die je ontmoet op internet is best spannend. Bel daarom vooraf even om alvast telefonisch kennis te maken.
2. Als je gaat afspreken (let goed op jezelf en de ander tijdens corona:houd de RIVM richtlijnen in de gaten), spreek dan op een neutrale plaats of laat vrienden of familie weten dat je een afspraak hebt gemaakt.
3. Vraag om een VOG, een legitimatiebewijs en/of social media profiel. Zo weet je al veel meer over de soort persoon met wie je gaat afspreken.
4. Bekijk de bedankjes of aanbevelingen die deze persoon op Vitessevoorelkaar heeft gekregen. Ons referentiesysteem zorgt ervoor dat we samen werken aan de veiligheid.
5. Houd ons op de hoogte! We denken graag met je mee wanneer je twijfelt aan iemands intenties.
Deze vijf snelle tips zijn de basis. Meer lezen? Klik hieronder dan door naar het Helpcentrum waar we je helemaal bijpraten over dit onderwerp.
Samen komen we verder
Onze veiligheidsmaatregelen
We doen er alles aan om Vitessevoorelkaar betrouwbaar en veilig te houden. Hier vind je het volledige overzicht, of lees hieronder een samenvatting:
- 1. Verificatie van nieuwe gebruikers
-
Wanneer een gebruiker zich aanmeldt op Vitessevoorelkaar controleren wij de gegevens die zijn ingevuld in het profiel. Bij onvolledigheden en twijfelgevallen wordt er contact opgenomen met de gebruiker en het profiel (mogelijk) tijdelijk afgesloten. Wanneer een gebruiker is aangesloten bij een organisatie of vereniging, zie je dit terug in zijn/haar profiel. ZZP'ers dienen een geldig Kamer van Koophandel nummer weer te geven in het profiel.
- 2. Dagelijkse controle en moderatie
-
Vitessevoorelkaar controleert dagelijks alle geplaatste vragen, aanbod en alle berichten. Bij activiteiten die niet voldoen aan onze algemene voorwaarden of gedragsregels grijpen wij in. De betreffende gebruiker(s) wordt hier altijd over ingelicht.
- 3. Lokale samenwerkingen
-
Vitessevoorelkaar werkt op lokaal niveau nauw samen met zorg-, welzijns- en vrijwilligersorganisaties in de gemeente Apeldoorn, Arnhem, Brummen, Duiven, Ede, Renkum, Rheden, Westervoort, Zevenaar, Veenendaal, Lingewaard en Overbetuwe. In de gemeenten waar wij een samenwerkingsovereenkomst hebben wordt lokaal de afspraak gemaakt dat organisaties (zorg/welzijn) ondersteuning bieden aan mensen met een vraag. Zij kunnen desgewenst helpen bij het vinden en selecteren van vrijwilligers en zo een betrouwbare match verder waarborgen.
- 4. Goed bereikbare helpdesk
-
Voor vragen, opmerkingen of feedback is NLvoorelkaar, de overkoepelende organisatie, bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur. Via e-mail of telefonisch via 088-8000603. Neem ook contact op met onze helpdesk wanneer je een onprettige ervaring hebt met een andere gebruiker op onze website of tijdens een afspraak. Op deze manier werken we samen aan een veilig en vriendelijk platform.
- 5. Wij beschermen jouw privacy
-
Als gebruiker van Vitessevoorelkaar wordt je privacy door ons beschermd:
- Alleen je voornaam en de cijfers van jouw postcode (dus op wijkniveau, niet op straatniveau) zijn zichtbaar voor andere gebruikers. De postcode is nodig om te weten in welke stad of wijk je hulp vraagt of biedt en om zo matches te realiseren.
- Je kiest zelf of je zichtbaar wilt zijn met je vraag of aanbod, of dat je liever reageert op een ander. Uit ervaring weten we dat het plaatsen van een vraag vaker leidt tot een reactie.
- Berichten tussen gebruikers vinden versleuteld via de website plaats. Een e-mailadres wordt dus niet vrijgegeven, alleen wanneer je dat zelf wilt.
Lees alle details over privacy in het privacy statement.
- 6. Wekelijkse controle op gebruikers
-
Wekelijks controleren we ook alle aangemelde gebruikers. Hierbij wordt gekeken naar leeftijd en incomplete accounts. Bij vragen wordt contact opgenomen met de gebruiker en kan een gebruiker (tijdelijk) op niet-actief worden geplaatst, tot de benodigde gegevens verkregen zijn.
- 7. Direct actie bij het schenden van de voorwaarden of gedragsregels
-
Vitessevoorelkaar neemt direct actie op het moment dat een gebruiker de algemene voorwaarden of gedragsregels schendt. Wanneer we geloven dat er een wezenlijk risico bestaat voor onveilige of onprettige situaties, verwijderen we alle inhoud en accounts. Hierin werken we indien nodig ook samen met organisaties en onze lokale partners.
- 8. Gebruikers schrijven referenties over elkaar voor een betrouwbare website
-
Bij een match tussen twee gebruikers vragen wij altijd om een bedankje of aanbeveling te schrijven. Deze referenties zijn te lezen in het profiel van de gebruikers. Heb je zelf een leuke of bijzondere match gevonden? Laat dan dus altijd even een referentie achter. Leuk voor de ander om te ontvangen én handig voor andere gebruikers!
- 9. Aansprakelijkheid & verzekeringen
-
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Gelukkig ben je in de meeste gevallen via je eigen (aansprakelijkheids)verzekering verzekerd. Neem vooraf altijd wel even contact op met je verzekering om een melding te maken en geef aan dat je vrijwilligerswerk bij een ander doet. Zo ben je kosteloos verzekerd in dit soort situaties.
Wanneer je als vrijwilliger aan de slag gaat bij een organisatie, ben je in de meeste gevallen verzekerd voor de risico's en aansprakelijkheden die komen kijken bij het uitvoeren van de taken. Deze verzekering wordt landelijk geregeld door de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Informeer altijd bij een kennismakingsgesprek hoe dit bij de desbetreffende organisatie geregeld is.